BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 20, 2010

bUaH-bUaHAn DaRi cAmErOn HiGhLAnd


Cameron Highlands mungkin terkenal sebagai pusat pengeluaran sayur-sayuran dan bunga yang terpenting di Malaysia. Jika ingin dikaitkan dengan buah-buahan, maka Cameron Highlands hanyalah satu tempat yang biasa sahaja. Mungkin hanya strawberry yang menjadikannya indah.

Tahukan anda bagi warga Cameron, kami tidak berpeluang untuk makan pelbagai jenis buah seperti anda semua. Mana ada pokok rambutan, durian, mangis atau duku kat sini. Celik mata je nampak strawberry. Kebanyakan pasaraya di sini hanya menjual buah oren dan epal. Pergilah mana-mana kedai/pasaraya, anda hanya akan jumpa 2 jenis buah tu je. Biasanya kami akan ke pasar malam di Tanah Rata pada tiap ahad untuk membelek-belek buah, itupun kalau ada dijual. Biasanya ada sorang pakcik tu yang jual buah kat situ, antara buah yang dijual seperti rambutan, durian, longan, mangis. Tapi harga dah tak sama seperti dibawah, mahal sikit.

Tetapi Cameron masih lagi mempunyai beberapa jenis buah yang menjadikannya unik. Antaranya

Yang gambar diatas tu nama dia Tembikai wangi. Buah nie agak mahal sikit walaupun rasanya macam tembikai susu atau memang dia tembikai susu pun!

Yang ini biase lah...strawberi.



Ini pun aku nak kira buah jugak la....keledek madu. Saiz kecil je.....jangan cari saiz besar sebab memang takde.



Yang nie buah cinta. Cara makan, gigit buat lubang kat bahagian bawah dan sedut je....


Yang nie Apple Cameron.



Jadi jika anda berkunjung ke Cameron Highlands, carilah buah-buah nie.....


0 comments: